Kara film karakterleri arasında en bilineni ‘Ölümcül Kadın’dır. Nam-ı diğer femme fatale… Türkçeye baştan çıkaran kadın, öldüren kadın, karadul diye de çevrilebilir. Ölümcül kadının birçok karakteristik özelliği vardır. Hepsi birbirine benzer ama hepsi de bambaşkadır aslında. Erkeklerin taptığı, kadınların ise imrendiği kadındır.
Çocukluğu ilk gençliği yoksullukla geçmiştir. 20’li yaşlarını sürdüren ölümcül kadın 30’lu yaşların olgunluğu ve zarafetini taşır. Çocuksuluktan, masumiyetten eser kalmamıştır. Hem kadınsılık hem de erkeksilik bu kadınlarda vücut bulur. Hem alkol ve sigara içer, hem de gerektiğinde hiç gözünü kırpmadan silaha başvurabilir.
Erkeklerin en güvenmediği ama en çok aşık olduğu kadın tipidir. Çoğunlukla ondan daha genç ve masum bir alternatifi olmasına rağmen tercih edilen odur. Kamera bile ölümcül kadını takip eder. Zaten kara filmler erkek bakış açıyla çekilen filmler olduğu için kameranın da ölümcül kadını süzmesi normaldir.
Ölümcül kadın (femme fatale) karakteri nasıl ortaya çıktı?
Amerikan filmlerindeki klasik kadın tipi; evine, kocasına, çocuğuna bağ(ım)lı mutfağını mesken tutmuş biriyken, kadın bir anda nasıl böyle bir karaktere bürünebildi? II. Dünya Savaşına giden erkekler, geride bıraktıkları kadınların onların yokluğunda kendi ayakları üzerinde durmayı başarabilmeleri… İşte karşılaştıkları bu manzara tek güç olan erkekleri bir hayli korkutmuştur. Çünkü tek başına iktidar olan erkeklerin karşısına “bende varım” diyen kadınlar çıkmıştır. Erkeklerin yokluğunda geçimlerini sağlamışlar, kutsal mutfaklarından çıkmışlardır. Güçlü kadın, güvenilmeyen kadındır. Ölümcül kadın karakteri böyle ortaya çıkmıştır.
Amerikan filmlerinde ölümcül kadından önce vamp kadınlar vardı. Vamp kadınlar daha çok saf kötü, kaybetmeye mahkum karakterlerdi. İki sevgiliyi ayırmaya çalışır ama onların aşklarına engel olamazdı. Ölümcül kadın ise hem kendisinin hem de erkeğin ölümünü hazırlar. Kendisi kaybederken yanında da birisini götürür.
Ölümcül kadının en değer verdiği şey paradır. Paraya, güzelliğini ve zekasını kullanarak sahip olur. Çoğunlukla barlarda şarkı söyleyerek geçimini kazanır ya da büyük patronun karısı veya sevgilisidir. Eğer karısı veya metresi olduğu kişi biraz eli sıkıysa kendine bir kurban bulmak zorundadır. Çünkü geçmişinde çok sıkıntılar çekmiştir. Meteliksiz bir şekilde adamdan ayrılamaz. Onun için patronunun (kocasının) mezarını kazması gereklidir. Bunu tek başına yapamaz. Onun için kendine yakışıklı ve parasız bir genç bir erkek bulmak zorundadır. Planı hazırdır. Genç sevgili, baştan bu plana pek yanaşmasa da taptığı bu kadına bir süre sonra ‘hayır’ diyemez. Böylece kaçınılmaz sona doğru ilerleriz. Her kara filmde olduğu gibi hiçbir kötülük cezasız kalmaz.