Kısa metraj korkularla kariyerine başlayan Can Evrenol, Baskın (2015) ve Ev Kadını (2017) filmleriyle Türk korku sinemasında İslami temellere dayanmadan da tür filmi çekilebileceğini göstermişti. Kanlı sahneler ve cinselliğin yoğun izler taşıdığı bu yapımlardan sonra kulvar değiştirerek son yönetmenliği Peri: Ağzı Olmayan Kız (Girl With No Mouth, 2019) filmine imza attı. 18. !f İstanbul Bağımsız Filmler Festivali’nin “!f Ulusal” bölümünde gösterilen yapım, bu hafta vizyona girebildi.
Filmin senaryosu, Can Evrenol ile iki kez çalışmış olan Cem Özüduru yerine bu sefer Kutay Ucun ile beraber kaleme alınmış. Fakat yapımın Özüduru’nun “Perihan” isimli çizgi romanının serbest bir uyarlaması olduğunu da not düşmekte fayda var. Kıyamet sonrası alt türünde işlenen bir hikayeye sahip olan filmin ana karakterleri çocuklardan oluşuyor ve haliyle Evrenol’un alışık olduğumuz sert / aykırı anlatım tarzı yerini daha çocuksu ama yine de tehlikeli bir atmosfere bırakıyor. Her birinin farklı bir uzvunun eksik olduğu 4 çocuğun, kötü adamlardan kaçma macerasını anlatan film, oyuncu performansları ve mekan seçimi ile ilgiyi ayakta tutmayı başarıyor. Ağzı, gözü, burnu ve kulağı olmayan bu karakterleri, rahatsız edici veya acıma duygusunu tetikleyici bir dille resmetmek yerine distopik dünyanın dışarıda bırakılmış sakinleri olarak göstermek, filmin doğasıyla uyum göstermiş. 80’li ve 90’lı yılların macera odaklı fantastik çocuk filmlerinin tadını yakalamak mümkün.
Büyük Dünya Savaşı sonrasında yıkık-dökük mekan olarak Sivas Divriği’de terkedilmiş bir lojmanın seçilmesi filmin çıtasını yükseltirken, kıyamet sonrası film türüne yakışan bir atmosfere şahit olmamız sağlanıyor. Son dönemde kendi karanlık distopyasını detaylarla şekillendiren gerek büyük bütçeli gerekse bağımsız filmler revaçta. Peri: Ağzı Olmayan Kız’ın yarattığı dünya ise biraz kısıtlı. Büyük Dünya Savaşı öncesine veya santralin patlaması ile kaosa doğru sürüklenen yitik dünyaya dair çok fazla bilgiye sahip olamıyoruz. Gazete kupürleri ve diyalogla geçmişte yaşananlar biraz geçiştirilerek 4 çocuğun kaçış macerasına odaklanılıyor. Birkaç küfür ve gerilimli sahneyi saymazsak ve bununla beraber ana karakterlerin çocuk olduğunu göz önünde bulundurduğumuzda hitap ettiği kitlenin yaş grubu da düşüyor. Özellikle yönetmenin tarzına aşina olan yetişkinler için biraz hafif kalabilir. Ama çocukluğu video kaset furyasına denk gelenler için nostaljik bir tat bırakma ihtimali de var.
Çocuklara yönelik bazı yerli fantastik tür denemeleri nadiren de olsa vizyona giriyor. Aralarında çok ses getiren bir filme şahsen denk gelmedim. Ama Peri: Ağzı Olmayan Kız, Türk sinemasını baz aldığımızda diğer örneklerden biraz daha önde yer alacaktır. Filme 16 yaş sınırı getirildiğini de son olarak not düşelim.
KÜNYE / IMDB: 6,0
Yönetmen: Can Evrenol
Senaryo: Can Evrenol, Kutay Ucun
Oyuncular: Elif Sevinç (Perihan), Denizhan Akbaba (Kaptan), Özgür Civelek (Yusuf), Kaan Alpdayı (Porsuk), Mehmet Yılmaz Ak (Kemal), Sermet Yeşil (Baba), Özay Fecht (Çavuş’un Karısı)
Müzik: Deniz Güngören
Görüntü Yönetmeni: Meryem Yavuz
Kurgu: Erkan Özekan
Ülke: Türkiye