İsveç, Danimarka ortak yapımı Koko-di Koko-da (2019) aynı dehşet sürecini tekrardan yaşamak zorunda kalan bir çifte odaklanıyor. Korku, gerilim türündeki yapımın yönetmenliğini Johannes Nyholm üstleniyor. Son zamanlarda sıkça karşılaştığımız travmatik yas temasını kullanan film, masal dünyası ile slasher kalıplarını harmanlıyor.
Açılışta gördüğümüz mutlu çekirdek aile, çocuklarını kaybedince huysuz bir karı-kocaya dönüşür. Tatil için ormanın içinde kamp yapmaya karar veren çift adeta sirkten fırlayıp da gelmiş gibi duran üç kişi tarafından acımasızca öldürülür. Böylece bir türlü içinden çıkamadıkları bir kabusun tam ortasında sıkışıp kalırlar. Her uyandıklarında tekrardan öldürülürler. Peki bu üç psikopatın elinden kurtulmaları mümkün olabilecek midir?
Gölge oyunu ve filme de ismini veren şarkıyla beraber ormanda geçen masalsı bir havaya sahip olan Koko-di Koko-da, kabus kısmıyla slasherları andırıyor. Kendini sebepsiz bir avın ortasında bulan çift, kurtulmaya çalıştıkça daha vahşi olan sonlarını hazırlarlar. Filmde ilginç olan ise döngüde ikinci öldürülen Tobias’ın karısını kurtarmak için pek de çaba göstermemesi. Turist (Force Majeure, 2014) filminden de hatırlarsınız; çığ düştüğünde ailesini kurtarmak yerine kaçan bir baba figürü vardı. İsveç’te geçen Midsommar (Ritüel, 2019) filminde sevgilisinin yas sürecini pek de umursamayan bencil bir erkek karakter de görmüştük. Yavaş yavaş erkek kahraman kimliğinin kurtarıcı konumundan uzaklaştığını görmek mümkün. Kadın karakter Elin ise döngüde kısa sürede öldürüldüğünden aslında ikisinin de tam olarak kahraman olmadığını, slasherlarda öldürülen, her şeyden bihaber figüranlar gibi yer aldığını söyleyebiliriz. Karakterler ile özdeşleşebilmek için izleyiciyle paylaşmak istemedikleri yas sürecini, biraz çaba sarf ederek hissedebilmeniz gerekiyor.
Koko-di Koko-da, söylemek istediğini doğrudan söyleyen veya katarsis olabileceğiniz filmlerden değil. Popüler sinemanın yaptığı gibi çiftin yas sürecinde olmasından ötürü bir döngünün içine sıkıştıklarını söylemiyor. Aynı güne sıkışmayı anlatan filmlere baktığımızda karakterin bir dönüşüme uğradığını ve ancak kötü yönlerini törpülediği zaman döngüden çıkabildiğini fark etmişsinizdir. Bu filmin ise böyle bir derdi yok. Çünkü çocuklarının ölümünün telafisi mümkün değil. Daha çok ölüm ile yüzleşip kabullenme sürecini anlatıyor. Kızlarına aldıkları müzik kutusunun üzerindeki figürlere benzeyen insanların, çifte musallat olmasının sebebi de bu aslında.
Koko-di Koko-da, dramı korku türünün içine saklarken masalın üstünü kabusla örtüyor. Filmin büyük çoğunluğu erkeğin travmasına odaklanırken kadının bakış açısı kendine az yer buluyor. Erkeğin ailesini koruyamayıp seyirci kalması, kadının ise yalnızlık ve çocuğunun ölümüyle yüzleşmesi en büyük kabusları olarak ön plana çıkıyor. İskandinav ülkesinden çıkma bu film, yakın zamanda !f İstanbul’da gösterilmişti. 17-27 Ekim tarihleri arasında İstanbul Modern’de düzenlenen “Korku & Fantastik Festivali” adlı etkinlikte izleyebilirsiniz.
KÜNYE / IMDB: 5,9
Yönetmen, Senarist, Kurgucu: Johannes Nyholm
Oyuncular: Leif Edlund (Tobias), Ylva Gallon (Elin), Peter Belli, Katarina Jakobson (Maja), Morad Baloo Khatchadorian, Brandy Litmanen
Müzik: Olof Cornéer, Simon Ohlsson
Görüntü Yönetmeni: Tobias Höiem-Flyckt, Johan Lundborg
Ülke: İsveç, Danimarka